Logisk konsekvens

Opdragelsesmetode logisk konsekvens - at alternativ til til autoritær opdragelse af børn.

Logiske konsekvenser i opdragelsen

Opdragelsesmetode logisk konsekvens er en oversigt over en alternativ til straf og sanktioner i børneopdragelsen. Når barnet kan resonere og se logik i konsekvenser for egen handling, vil barnet have det nemmere ved at forstå konsekvensen. Straf og sanktioner er ofte ubegrundede og uhensigtsmæssigt i forhold til den aktuelle situation.

Straf er kontroversiel inden for opdragelsesmetoder. De er ofte forbundet med autoritære opdragelsesmetoder. Det er dog næsten umuligt at klare sig uden straf, da børn har brug for klare grænser og skal vide, hvad der sker, når de krydser dem. Hvis der ikke er nogen konsekvens, kan de små næppe styres og gør, hvad de vil.

Problemet med sanktioner er, at de tit er for vilkårlige og ikke er forbundet med forseelser. For eksempel giver det ingen mening generelt at straffe enhver forseelse med et tv-forbud eller at forbyde barnet at komme i kontakt med deres venner. I et håb om, at de får bedre resultater. En straf er altid en konsekvens – men sjældent en logisk, som barnet kan forstå.

Læs også: SÅDAN STYRKES BØRNS SELVTILLID

En logisk konsekvens er en øjeblikkelig opdragelsesmetode, der opstår ud af situationen eller repræsenterer en konkret konsekvens. Det er derfor direkte relateret til barnets adfærd med hensyn til tid og indhold.

Eksempler

Eksempel 1:

Barnet vælter sin kop ved bordet. Uanset om det gjorde det med vilje eller ej: Opdragelsesmetode logisk konsekvens – en logisk konsekvens af dets opførsel er, at det nu skal tørre gulvet op og tørre det spildte alene.

Antag, at forældrene tidligere har rådet barnet til ikke at lege med koppen flere gange. Derefter ville en anden logisk konsekvens af denne situation være, at barnet ikke får mere at drikke, fordi det naturligvis ikke længere er tørstigt.

Eksempel 2:

Familien ønsker at gå i zoologisk have. Imidlertid begynder barnet at klæde sig på og leger i stedet og gør andre ting.

Moderen meddeler barnet, at udflugten bliver aflyst, hvis det ikke skynder sig. Måske skulle hun stille et vækkeur eller et æggeur. Hvis tiden er udløbet, men barnet stadig ikke er klædt på, forbliver familien hjemme, da det ikke længere er værd at gå i zoologisk have.

Det er vigtigt at bemærke dette, så de logiske konsekvenser er effektive:

  • Logiske konsekvenser giver kun mening, hvis barnet forstår dem. Dog skal børn først lære, at det, de selv gør, har positive eller negative konsekvenser. Logiske konsekvenser som en opdragelsesmetode bør derfor kun anvendes, når barnet er gammelt nok, dvs. omkring 2,5 år.
  • Logiske konsekvenser er bedre end sanktioner, men overgangen er flydende. Forældre skal være opmærksomme på dette. Nogle gange er det også svært at komme med en passende logisk konsekvens.
  • Som med sanktioner skal en logisk konsekvens tages umiddelbart efter, at den uønskede adfærd opstår. Jo mere tid der går mellem forseelser og konsekvenser, jo mere vilkårlige følger konsekvenserne for barnet, og barnet føler sig uretfærdigt behandlet.
  • En logisk konsekvens er, at et barn ikke længere viser uønsket adfærd. Hvis denne virkning ikke opstår, skal der findes andre konsekvenser. Der ikke desto mindre ikke synes vilkårlige og står i forhold til forseelsen.
  • Det er vigtigt, at forældre forklarer deres børn, hvorfor en bestemt adfærd fører til konsekvenser. Den logiske konsekvens kan meddeles, men undertiden opstår også af sig selv.

(Barnet vipper rundt i stolen. Det falder og slår sig. Konsekvensen er logisk og endda naturlig – også for barnet. Ikke desto mindre har forældre ikke lov til at reagere ondskabsfuldt. Sætninger som: “Jeg sagde det til dig.” Din egen skyld! “Er uhensigtsmæssigt hårde, når barnet har smerter.)

Opdragelsesmetode logisk konsekvens - et alternativ til autoritær opdragelse. Læs mere om hvordan børn kan se mening i deres forseelser og hvordan kan du hjælpe dit barn godt på vej.

Konklusion af opdragelsesmetode logisk konsekvens

Logiske konsekvenser kan erstatte sanktioner i mange tilfælde, men ikke altid. Fordelen er, at barnet er mere tilbøjelige til at se en forbindelse med deres tidligere adfærd, hvis de er kognitivt i stand til at gøre det. For små børn skal forældre derfor afveje, i hvilket omfang de kan og bør anvende den logiske konsekvens som en opdragelsesmetode.

Bliv inspireret til flere tanker her: https://skoleabc.blogspot.com/