Opbyg robusthed: Fem tip til dig og din familie

Opbyg robusthed. Bliv gladere og mere balanceret i dit liv. Få 5 gode råd til at hvile i dig selv.

Med enhver pludselig ændring er det normalt at opleve stress og angst. Under usikkerheden ved COVID-19-pandemien er det vigtigere end nogensinde at opbygge modstandsdygtighed og robusthed til at guide os igennem. 

Da vi bruger meget mere tid derhjemme med lidt eller ingen personlig tid, er aktiviteter, der giver alle i dit hjem mulighed for at nulstille og genoplade som familie afgørende.

Opbyg robusthed: Fem tip til dig og din familie - balance i familien
Få gode råd til at få indre balance og balance i din familie eller dine mennesker omkring dig.

Vi deler et par tip for at bringe opmærksomhed og modstandsdygtighed ind i din daglige rutine, der opmuntrer dig og din familie til at føle sig mere balancerede og mindre ængstelige. Tag en dyb indånding, og en dyb indånding ud. Ahh….

Læs også: SÅDAN STYRKES BØRNS SELVTILLID

Her er fem tip

1. Åndedræt til at styrke din robusthed

Diafragmatisk vejrtrækning (eller “maveånding”) er en vejrtrækningsteknik, der er velegnet til mennesker i alle aldre. Det afbalancerer nervesystemet og fremmer roen. For at øve dette skal du  indstille en timer til 5-10 minutter . Tag dybe, jævne vejrtrækninger. Placer en hånd på din mave og en hånd på brystet. Når du trækker vejret ind, skal du mærke, at maven bevæger sig, udvider sig og fyldes. Når du trækker vejret ud, skal du føle, at maven slapper af. Træk vejret ind, føl maven og ribbenene i siderne, der let udvider sig. 

Udånding, ribben og underliv blødgøres. Fortsæt med denne ånde i 5-10 minutter. For yngre børn hjælper musik eller afslappende lyde. Børn i alderen 2-5 år opbygger færdigheder robusthed med forskellige aktiviteter, herunder “Træk vejret som monsteret”, hvor børn kan øve sig på at trække vejret dybt for at roe sig ned. Børn skal lege forskellige roller for at få en fornemmelse af, at det er okay at være sig selv. De forskellige roller styrker barnets opfattelse af varieret og anerledes reaktioner i hverdagen, der altid er funderet i indre velvære. Når man er rolig indeni, vil forskellige reaktionsmønstre / følelser ikke være påvirkende for den mentale tilstand.

2.  Mindfulness

Mindfulness handler om at fokusere på nutiden, hvad der sker lige nu. Som den græske filosof Heraclitus med rette udtrykte det, “forandring er det eneste konstante i livet.” Mindfulness-praksis bygger modstandsdygtighed og robusthed over for stress eller usikkerhed. En øvelse, der er nyttig, især i stressende situationer, men også god praksis til at være til stede til enhver tid. Mindfulness er velegnet til voksne og børn. Her er hvad du gør: se efter fem ting, du kan se, fire ting, du kan røre ved eller føle, tre ting, du kan høre, to ting, du kan lugte, og en ting, du smager. Mindfulness-praksis kan selvfølgelig omfatte meditation, men du kan også anvende mindfulness til andre daglige aktiviteter, såsom at spise, vaske op, gå til postkassen, rydde op i legetøj og andre regelmæssige opgaver. 

3.  Bevægelse øger robusthed

Bliv aktiv sammen med yoga, dans og gå-ture! Der er mange måder at bevæge sig på. Sport og gymnastik kan være en form for bevægelse, men de fleste bevægelsesaktiviteter kan du gøre derhjemme, uden en særlig stor indsats. Sæt musik på og dans f.eks. imens du rydder op, tager opvasken eller lægger tøj sammen. Du kan også gå en tur og nyde det gode vejr. Prøv at tænk på positive ting i dit liv.

 
4.  Taknemmelighed

Forskningsundersøgelser har vist, at  taknemmelighed øger mental styrke og modstandsdygtighed. For dig selv og dine eller andres børn kan du  starte en taknemmeligheds-notesbog , hvor du hver dag kan skrive om ting, du er taknemmelig for. Du kan også gøre det til en fælles aktivitet for hele familien, der hver deler noget, de er taknemmelig for. For eksempel kan du dele noget, du ser frem til over morgenmaden, og dele tre ting, du er taknemmelig for ved middagen! Du kan også arrangere en skriveaktivitet med dine børn, sende breve eller tegninger til kære, så de ved, hvor meget i sætter pris på dem.    

5.  Natur

Hvis du har adgang til grønne områder, så nyd det! Uanset om det er i din baghave, på din vej eller i en lokal park eller et naturreservat, kom ud, når du kan. Det øger sin robusthed. At bruge tid udenfor hjælper dig med at sætte pris på naturens skønhed, være vidne til den naturlige forandringscyklus og årstiderne og huske, at vi er en del af noget større end os selv. På en familietur eller du kan tilbringe tid udendørs, opfordre dine børn til at engagere de fem sanser (se, hør, røre, lugte, smage), for eksempel ved at bemærke, hvad de kan se vokse omkring dem, lytte til lyden af ​​fugle og røre ved træbark og blade.  

Jeg håber, at disse aktiviteter inspirerer dig til at give dig tid til at bremse som familie og være til stede sammen.